Sunday, August 31, 2008

Semester baru

semester ke-2 tahun ke-3 muncul
cuti dah pun habis
ABEEK optional kepada 3rd year students
3hb 9 ni ulangtahun ke-4 kedatangan ke Korea
1hb Puasa pertama yang ke-5 di Korea
selepas sebulan bakal raya ke-5 di sini
so, carilah hikmah disebalik puasa mengiringi semester baru
semoga keberkatan diselubungi semester baru menuntut ilmu dunia
yang sementara
diseimbangi amalan yang dituntut dihari pembalasan
dengan usaha dan tawakkal kepada-Nya
moga-moga kita berjaya di semester ini,
that`s absolutely our hope...

bukan hasil apa-apa sekadar terfikir on da spot...

Saturday, August 30, 2008

KMTA Evolution 125



Jentera ni dikategorikan scooter classic style. Buatan China yang pasti, motosikal buatan China banyak gak menembusi pasaran Korea. Macam-macam nama brand, secara tipikalnya kalo dah buatan China tu sape lah nak percaya sgt brand tu. Walaupon kualitinya diragui dan sengal tapi ada gak yg boleh dpercayai dan praktikal gak ah utk dipakai hari-hari. Contohnya mudah, cm tajuk post ni.. brand KMTA China made..
Jentera ni agak stabil, jimat minyak, position riding selesa, bersantai, klasik, rileks, kalo dikenakan dgn fashion pakaian rider, agak berstylo yg bersifat sempoi. eh.. byk lak komen gua... tapi takpe... sekadar pandangan peribadi.. So far, ok.. bg yg tak pentingkan performance dah hanya mahu bergerak dgn rileks dan santai, serta jimat, jentera ni ok dipakai. So berikut spec bg jentera ni.


Engine : 4-stroke - air cooling
Compression : 10.5:1
Capacity : 124cc
Dimension : 1885mm x 750mm x 1080mm
Starter : Electric/Kick
Fuel Capacity : 5.8L
Power : 7.9PS/7500rpm
Transmission : CVT clutchless gearless










Friday, August 22, 2008

Hyosung Mirage/Aquila GV125C

Hyosung pada asalnya yang merupakan adik company kepada Suzuki, produce cruiser bike, selain scooter , naked dan replika. Dalam international market, hyosung cruiser lebih dikenali dgn nama Aquila dengan kapacity yg lebih besar iaitu 650cc yg jugak merupakan cruiser kapasiti paling besar dlm hyosung. 2 type yg lebih kecil, GV250 dan GV125. Bike ni ordinary dan standard ,lawa jika dimakeup serta praktikal dlm kegunaan harian, malangnya , budaya tipikal korean yg agak sengal jadikan jentera ni antara yg byk digunakan utk delivery quick service, maka huduh la jentera itu..
Dari segi performance, it`s just cruiser , mungkin utk touring dan daily life , praktikal, jimat .



Kenapa tetiba gua buat review jentera ni,? sebab member gua ada pakai so berminat la nak tau.. Jadi disertakan lah photo member gua ngan jentera cruiser dgn gaya yg tersendiri.
So utk info u all, berikut spec jentera cruiser made in korea ini.




exterior

length(mm)

2,270

width(mm)

800

height(mm)

1,090

Seat height(mm)

700

Dry weight(kg)

148



engine

type

Oil/air cooling 4stroke 2cylinder DOHC

Capacity(cc)

124.5

carburatiom

MIKUNI BDS 26 x 2

starter

Electric

transmission

Clutch

Dry clutch

gears

5gears(1DOWN 4UP)

chasis

Tyre (front)

110/90-16 59P

Tyre (rear)

130/90-15M/C 66P

brake(front)

Disk

Brake(rear)

Drum

Capacity

fuel(ℓ)

14.0

Engine Oil ( ℓ)

1.4